Saturday, October 25, 2014

Asid Karbosilik




Friday, October 24, 2014

Tutorial : Upload Gambar dalam PHOTOBUCKET

Salam kawan2..

Kali ini Ola nak Share macam mana nak masukkan gambar dalam Photobucket.. Idea ini muncul selepas salah seorang rakan maya ola bertanya a.k.a kak Rose Roja.. Rakan Maya? yala.. Rakan seUniversiti tapi kebanyakannya kami cuma bersua muka di alam maya... Hebatkan kuasa persahabatan ini... hehehe Harap-harap hubungan ini diberkatiNya.. amin...

So here we are... direct to the point... Just follow the instruction then its easy understand by just look at picture that i provide special just for u all...

1. Cari kat en google dulu... so pilih la yg ola bulatkan ni..





2. Sign up kalau tak ada akaun lagi.. kalau dah ada just login mcm biasa




3. Kli upload untuk upload gambar yang kita nakkan URLnya tu...


4. Klik choose photo tu atau tarik ja gambar dalam PC or laptop tu masukk ke kawasan petak garik putus-putus tu.




5. Gambar yang dah diupload akan berada di bawah.. kalau nak upload gambar lain just ikut arahan sebelum ini yer...




6. Untuk dapatkan URL gambar anda, ada kat sebelah kanan bawah tu. atau yang kat atas tu...



Okey.. dah siap.. Cer try...


Dah Berjaya..!!!... Tahniah.. anda berjaya...

SELAMAT MENCUBA 

Wednesday, October 8, 2014

Kepadatan Penduduk Negara China (Faktor dan Implikasi)

Salam 1Malaysia,

Untuk forum kali ini, saya akan memberikan beberapa faktor yang menyumbangkan kepada bilangan penduduk yang ramai di negara  China yang merupakan sebuah negara yang mempunyai populasi penduduk paling ramai di dunia. Menurut laporan yang saya ambil dari http://www.census.gov/popclock/ pada hari ini (08 Oktober 2014) China berada pada tangga teratas populasi penduduk yang teramai iaitu 1, 355 692, 546. Begitu juga dengan carian saya pada wikipedia yang menunjukkan negara China berada pada kedudukan tertinggi dalam kepadatan penduduk. Terdapat beberapa faktor yang menyumbang kepada bilangan penduduk negara China yang ramai ini.





Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi

Selain daripada faktor keluasan negara China ini sendiri, terdapat beberapa faktor lain yang menyumbang kepada bilangan penduduk mereka. Antaranya ialah dari segi Taraf Kesihatan. Kebanyakan penduduk di negara China ini sangat menitik beratkan soal kesihatan. Ini dapat saya lihat sendiri semasa saya berkunjung ke Beijing. Mereka mengamalkan pemakanan yang baik dan melakukan senaman yang dapat membantu mereka sentiasa kekal cergas. Selain daripada itu, prasarana kesihatan juga diutamakan oleh pihak berwajib. Kemudahan hospital dan kelengkapan yang mencukupi menyebabkan kadar pertumbuhan meningkat.
Faktor Ekonomi juga mempengaruhi kadar pertumbuhan penduduk di negara China ini.  Kemampuan ekonomi negara dapat menampung kos sara hidup rakyat negara China. Ekonomi meningkat, maka keperluan tenaga buruh juga meningkat.
Faktor lain adalah faktor kemajuan teknologi. Dewasa ini, kita sedia maklum keupayaan negara China menghasilkan pelbagai kemudahan teknologi seperti telefon pintar dan sebagainya. Sebut sahaja jenama apa, negara China mampu menciptanya. Dengan kemajuan teknologi ini, secara tidak langsung dapat meningkatkan kadar penambahan penduduk. Misalnya kemajuan teknologi dalam perubatan dapat menyelamatkan pesakit yang menderita, akhirnya kadar kematian dapat dikurangkan.

Implikasi Terhadap Penduduk Yang Ramai

Terdapat beberapa kesan atau implikasi terhadap bilangan penduduk yang terlalu ramai di negara China.

Sebagai Sumber Tenaga.

Bilangan penduduk yang ramai dapat menjana pembangunan ekonomi negara dimana masalah kekurangan tenaga buruh bukan menjadi masalah. Masalah pendatang haram juga dapat dikurangkan. Hal ini saya lihat sendiri semasa melawat Tembok Besar China, kebanyakan pekerja memukul ketulan ais pada tembok dilakukan oleh rakyat tempatan.

Meluaskan Pasaran Domestik

Tenaga buruh yang ramai dapat meningkatkan penghasilan sesuatu produk atau barangan. Dengan jumlah penduduk yang ramai, tenaga buruh meningkat, maka produk dapat dihasilkan dengan kadar yang segera dan bilangan yang banyak. Jadi tidak hairanlah negara China merupakan kuasa pasaran paling besar di rantau Asia Pasifik.

Kemiskinan dan Kemunduran

Pertumbuhan penduduk yang tidak selaras dengan pertumbuhan ekonomi mengakibatkan persaingan bagi mendapatkan pekerjaan yang terhad. Keadaan ini mewujudkan masalah pengangguran dan kemiskinan yang tinggi.

Penerokaan Hutan

Pertumbuhan penduduk yang pesat akan menggalakkan penerokaan sumber alam seperti hutan untuk dijadikan sumber bahan mentah industri, bahan api dan kawasan penempatan. Pertumbuhan yang pesat ini mengakibatkan banyak kawasan pertanian terpaksa dikorbankan untuk dijadikan kawasan penempatan. Diramalkan menjelang 2045, China akan mengalami krisis makanan dan tempat tinggal jika kadar pertumbuhan ini berterusan ( sumber : http://geostpm.blogspot.com/2014/06/penggal-1-alam-sekitar-manusia.html )

Pencemaran Alam

Pertumbuhan penduduk yang pesat memberi impak negetif keatas alam sekitar terutamanya terhadap sumber air, udara dan tanah. Misalnya pencemaran air kesan daripada pembuangan sampah sarap (sisa domestik) dan sisa industri.

Kesan Sosial

Penduduk yang ramai mewujudkan persaingan yang tinggi dari segi pendidikan, penempatan, pekerjaan, kesihatan dan lain-lain. Misalnya dari segi persaingan pekerjaan dimana penduduk yang tidak mendapat peluang pekerjaan akan mencari jalan lain untuk menampung kehidupan yang akan meningkatkan kadar jenayah seperti mencuri, meragut dan pelacuran


Thursday, October 2, 2014

Program ITHINK

Salam...

Kawan2 kalau nak tau berkaitan dengan Program Ithink ini.. Boleh la lihat Video penerangannya secara ringkas....






Ini pula video Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri yang merasmikan program ini




Video Berikut pula pendapat Guru Besar dan Pengetua selepas program ini dilaksanakan di sekolah mereka ;





Video di bawah pula merupakan pendapat Ibu Bapa tentang pencapaian anak-anak mereka yang telah mengikuti program ITHINK ini;




Berikut ialah video berkaitan dengan pandangan GURU tentang program ini




Ini pula video pendapat MURID yang telah mengikuti program ini;



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Tengok apa yang menarik.. Klik pada ikon dibawah ini..

Jom Chat


Try Relay: the free SMS and picture text app for iPhone.